رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی چیست ؟

 

تفاوت کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی چیست ؟

 

سه نوع عمده کابل شبکه در سیستم های ارتباطی ، کابل کواکسیال ، کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی می باشند که هر کدام برای کاربرد های مختلف مناسب هستند. به دلیل اینکه هر کدام از آن ها به یک اندازه در ارتباطات شبکه استفاده می شوند ، در این مقاله قصد داریم به تفاوت های کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی بپردازیم.

 

کابل فیبرنوری (Optical Fiber Cables)

 

کابل فیبرنوری یک نوع کابل شبکه می باشدکه از یک یا چند تار فیبرنوری برای انتقال دیتا تشکیل شده است. کابل فیبرنوری ، دیتا را به صورت پالس های نوری در تار فیبرنوری ، انتقال می دهد. ظرفیت انتقال داده در کابل فیبرنوری حدود 26 هزار برابر بیشتر از کابل شبکه مسی است.

 

انواع کابل های فیبرنوری

 

کابل های فیبرنوری از نظر عملکرد انتقال با توجه به حالت های نور به دو دسته ی عمده تقسیم می شوند.

 

کابل های فیبرنوری مالتی مد (MMF) : کابل های فیبرنوری مالتی مد دارای یک هسته بزرگ در مقایسه با کابل فیبرنوریس سینگا مد می باشد و برای انتشار هم زمان چندین اشعه یا به عبارتی حالت نور ، طراحی شده است. کابل فیبرنوری مالتی مد دارای 5 مدل OM1 ، OM2 ، OM3 ، OM4 ، OM5 می باشد.

 

کابل های فیبرنوری سینگل مد (SMF) : کابل های فیبرنوری سینگل مد دارای یک هسته با قطر بسیار کوچک است که تنها اجازه انتشار یک حالت نور را به صورت هم زمان می دهد. کابل فیبرنوری سینگل مد تنها دارای 2 مدل OS1 و OS2 می باشد.

 

کابل فیبرنوری

 

 

کابل شبکه مسی (Twisted Pair Cables)

 

کابل شبکه مسی بیشتر در ارتباطات تلفنی و شبکه های اینترنتی مسی مدرن استفاده می شوند. ساختار این کابل ها از سیم های مسی تشکیل شده است که به دور یکدیگر تاب خورده اند و با اسم زوج کابل های به هم تابیده شده نیز معرفی می شوند که در اصل این جفت سیم های به هم تابیده شده نوعی ساختار هستند که در آن دو کنداکتور از یک مدار واحد به هم تابیده شده اند و یک جفت سیم مداری را تشکیل می دهند که دیتا ها را انتقال می دهند.

 

انواع کابل های شبکه مسی

 

زوج کابل های به هم تابیده شده به دو دسته عمده تقسیم می شوند.

 

زوج سیم های به هم تابیده شده بدون محافظ (UTP) : این نوع زوج سیم ها در 4 نوع Cat6a ، Cat6 ، Cat5e ، Cat5 مورد استفاده قرار می گیرند.

 

زوج سیم های به هم تابیده شده محافظت شده (STP) : این زوج سیم های محافظت شده از چهار جفت سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده اند که هر زوج آن توسط پوشش فویلی محافظت می شود. چهار جفت سیم مسی در یک فویل و کابل 150 اهم پیچیده می شود.

 

 

کابل شبکه مسی

 

 

مقایسه کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی

 

فیبرنوری مزیت های فراوانی نسبت به کابل مسی دارد که در ادامه به برسی آن ها می پردازیم.

 

  • پایداری : در کابل های فیبرنوری امکان نفوذ و ایجاد اختلال در انتقال داده ها کمتر است و از تأثیر گذاری انواع نویز های الکترومغناطیسی شامل نویز های رادیویی یا نویز های حاصل از نزدیکی کابل ها بر روی داده های در حال انتقال جلوگییری می کند.

 

  • مصرف پایین برق : با توجه به اینکه سیگنال ها در فیبرنوری کمتر ضعیف می شوند ، بنابراین می توان از فرستنده هایی با میزان برفق مصرفی پایین نسبت به فرستنده های الکتریکی ( که ولتاژ بالایی دارند ) ، استفاده کرد.

 

  • ارتقاء آسان : با پیشرفت تکنولوژی در آینده می توان فقط لوازم الکترونیکی را ارتقاء داد و کابل فیبرنوری سر جای خود بماند.

 

  • قیمت ارزان تر : هزینه فیبرنوری نسبت به سیم های مسی در مقیاس های بالا ، کمتر است.

 

  • اندازه نازک تر : قطر فیبر های نوری به مراتب کمتر از سیم های مسی است.

 

  • امنیت : فیبر های نوری درجه ای از امنیت و پنهانی بودن را عرضه می کند. چون تار ها انرژی تشعشع نمی کنند.

 

  • تضعیف ناچیز : تضعیف سیگنال در فیبرنوری به مراتب کمتر از سیم مسی است.

 

  • ظرفیت بالا : پهنای باند فیبرنوری به منظور ارسال اطلاعات به مراتب بیشتر از سیم مسی است. لذا فیبرنوری توانایی انتقال داده های بیشتری را دارد.

 

 

مقایسه کابل فیبرنوری و کابل شبکه مسی

 

 

  • وزن سبک : وزن یک کابل فیبرنوری به مراتب کمتر از کابل مس هم رده آن است و این عامل در کار کردن ، نصب و نگهداری فیبر بسیار مهم است.

 

  • اشتعال زا نبودن : با توجه به عدم وجود الکتریسیته در فیبرنوری ، امکان بروز آتش سوزی در این خصوص وجود ندارد.

 

  • فاصله : از فیبرنوری می توان در ارتباط شبکه هایی که فاصله زیادی از هم دارند استفاده کر. ( اتصال شبکه های محلی (LAN) به یکدیگر )

 

  • سرعت : فیبرنوری توانایی در انتقال اطلاعات به مقدار زیاد چه به شکل دیجیتالی و چه به شکل آنالوگ دارد.

 

  • امکان تعمیر فیبر : تار نوری در حالیکه سیستم روشن است ، بدون آن که احتمال اتصال کوتاه شدن مدار های الکتریکی در فرستنده و یا در گیرنده باشد ، وجود دارد.

 

  • پهنای باند بالا : این پهنای باند اکنون به 170 گیگابایت در ثانیه رسیده و دانشمندان بر این باورند که قابلیت ارتقاء تا چند صد ترابایت را دارد.

 

  • عدم تداخل : برخلاف سیگنال های الکتریکی در یک سیم مسی ، عبور سیگنال های نوری در یک فیبر تأثیری بر فیبر دیگر نخواهد داشت و تداخل الکترومغناطیسی نخواهیم داشت.

 

 

به طور کلی ، محافظت فیبرنوری کم هزنه تر بوده و خرابی کمتری نیز دارد. همچنین به دلیل ظرفیت بالا ، فیبر نیاز به کابل کشی مجدد برای عملکرد بهتر شبکه را ندارد. به علاوه در محاسبات کوتاه مدت ، فیبر گران تر از مس بوده ، اما در دراز مدت بسیار ارزان تر است.

 

 

شرکت مهندسی رسا تلکام ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ،آماده ارائه خدمات فیبر نوری از جمله تامین تجهیزات و کابل های فیبر نوری و خدمات فیوژن در شهر تبریز می باشد.

 

جهت دریافت مشاوره در زمینه کابل کشی و استفاده از تجهیزات فیبر نوری در زیر ساخت شبکه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041