رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

توپولوژی شبکه چیست؟

 

 

 

توپولوژی شبکه چیست؟

 

 

 

اگر یک شبکه کامپیوتری با بدن انسان مقایسه شود ، سیستم شبکه‌ بندی مشابه سیستم عصبی است. عملکرد شبکه توسط زیرساخت کابل‌ کشی تعیین می‌ شود که تمام داده‌ ها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌ کند.

 

نحوه کابل‌ کشی یک شبکه تأثیر قابل‌ توجهی بر عملکرد آن ، میزان قابل‌ اعتماد بودن و قابلیت به‌ روز رسانی و رشد شبکه دارد. پس از تعیین الزامات شبکه ، اولین قدم در هر شبکه جدید تصمیم‌ گیری در مورد نحوه اتصال آن است.

 

نحوه اتصال کامپیوتر ها و سایر دستگاه‌ های شبکه به یکدیگر توپولوژی شبکه نامیده می‌ شود. کلمه توپولوژی از ترکیب دو واژه یونانی topo و logy به وجود آمده است. ( topo ) به معنای ( مکان ) و ( logy ) به معنای ( مطالعه ) است. توپولوژی در اصل ، محل قرارگیری و اتصال گره‌ ها و همچنین جریان داده‌ ها را نشان می‌ دهد.

 

نوع پیکربندی یا توپولوژی ، عملکرد شبکه را در شبکه‌ های کامپیوتری تعیین می‌ کند. به عنوان یک مدیر شبکه ، باید درک کاملی از توپولوژی شبکه خود داشته باشید به‌ گونه‌ ای که بدون شناخت توپولوژی شبکه ، امکان توسعه و یا عیب‌ یابی آن وجود ندارد.

 

توپولوژی شبکه چیست؟

 

 

 

توپولوژی شبکه چیست؟

 

 

 

پیکربندی اجزای مختلف شبکه که برای انتقال داده‌ ها و ایجاد اتصالات بین گره‌ ها و لینک‌ ها به کار می‌ رود ، به عنوان توپولوژی شبکه شناخته می‌ شود. به عبارت دیگر ، یک شبکه از اجزای مختلفی مانند دستگاه‌ ها که به عنوان گره نامیده می‌ شوند و لینک‌ ها یا اتصالات تشکیل شده است.

 

این ارتباطات را می‌ توان به صورت منطقی یا فیزیکی مرتب کرد. برای درک بهتر توپولوژی شبکه‌ های کامپیوتری ، در نظر بگیرید که اگر شهر شما یک شبکه کامپیوتری باشد نقشه راه شهر همان توپولوژی خواهد بود.

 

به همین ترتیب ، هنگام تنظیم نقشه راه برای یک شهر ، عوامل زیادی در نظر گرفته می‌ شود ، از جمله اینکه یک خیابان باید در ساعات اوج ترافیک چه میزان ترافیک را تحمل کند ، آیا بلوار خاصی جریان ترافیک بین دو نقطه شهر را تسهیل می‌ کند؟

 

آیا نیاز به مسیر جایگزینی برای یک نقطه خاص از شهر برای جلوگیری از ترافیک وجود دارد ، شهر چقدر بزرگ است و چقدر ترافیک دارد ، بودجه تعیین شده توسط دولت برای تهیه نقشه راه برای شهر چقدر است و سؤالاتی از این دست.

 

به طور مثال ، در مورد انتخاب توپولوژی شبکه کامپیوتری باید عواملی مانند میزان ترافیک در شبکه ، اندازه شبکه ، هدف شبکه و غیره را در نظر بگیریم. هر توپولوژی شبکه کامپیوتری مزایا و معایب خاص خود را دارد و بسته به این مزایا و معایب ما انتخاب می‌ کنیم که چه نوع توپولوژی را برای کسب‌ و کار خود انتخاب کنیم.

 

در یک سیستم شبکه کامپیوتری دو نوع توپولوژی اتصال وجود دارد.

 

  • توپولوژی فیزیکی

 

  • توپولوژی منطقی

 

طراحی فیزیکی شبکه به کمک لینک‌ های فیزیکی قابل‌ مشاهده نشان داده می‌ شود. در حالی که توپولوژی منطقی ، مسیر انتقال داده و جزئیات جریان داده را که با چشم قابل رویت نیستند ، نشان می‌ دهد.

 

مزایا توپولوژی شبکه

 

 

 

مزایا توپولوژی شبکه

 

 

 

  • اگر از جزئیات توپولوژی شبکه ساخته شده آگاه باشید ، می‌ توانید ساختار تعاملی هر دستگاه یا مؤلفه را در شبکه با مؤلفه دیگر درک کنید.

 

  • اگر توپولوژی شبکه به درستی ساخته شده باشد ، می‌ توان فایروال‌ های موجود در شبکه یا گلوگاه‌ های خاصی که ممکن است باعث ترافیک داده شود ، شناسایی کرد. همچنین نقاط اتصال و خرابی هر یک از مؤلفه‌ ها و لینک‌ های ارتباطی به راحتی قابل‌ شناسایی است.

 

  • شناخت کافی از توپولوژی شبکه ، به توسعه شبکه در آینده و شناخت نقاط ضعف و قوت آن کمک می‌ کند. همانند یک ساختار شهری که با مشخص بودن نقشه آن ، می‌ توان برنامه‌ ریزی دقیقی از توسعه مسیر ها را در آینده انجام داد.

 

معایب توپولوژی شبکه

 

 

معایب توپولوژی شبکه

 

 

 

  • امنیت و نفوذ پذیری شبکه هر دو تحت تأثیر توپولوژی شبکه قرار می‌ گیرند. شناسایی آسیب و بازیابی جنبه‌ های امنیتی همیشه مهم‌ ترین آیتم در مطالعات پیشگیری هستند ، به همین دلیل است که انتخاب توپولوژی نادرست می‌ تواند امنیت شبکه را به خطر بیندازد.

 

  • توپولوژی شبکه از نظر ساختاری هرچقدر ساده‌ تر باشد ، از نظر امنیتی بیشتر در معرض خطر است. معمولاً توپولوژی‌ های پیچیده‌ تر از امنیت بالاتری برخوردارند اما در مقابل ، پیاده‌ سازی این ساختار ها دشوارتر است و هزینه بیشتری دارد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041