رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تکنولوژی iLO چیست؟ و کاربرد آن در سرور های HPE

 

 

تکنولوژی iLO چیست؟ و کاربرد آن در سرور های HPE

 

 

قدرتمند­ ترین سرور های دنیا ، همیشه از تکنولوژی هایی جهت مدیریت بهره می­ برند  و HP پیشتاز این صحنه با ارائه فناوری هایی نوین همیشه مشتریان خود را از قابلیت­ های حرفه­ ای خود خرسند کرده است. iLO در بیشتر نسل­ های HP امکاناتی فوق العاده جهت دسترسی از راه دور به سرور ها مهیا کرده است.

 

تکنولوژی iLO چیست؟

 

iLO مخفف عبارت Integrated Lights-Out Management می باشد و تکنولوژی iLO مخصوص سرور های HP است. اچ پی ، چیپ سیلیکونی BMC مخصوص خود را طراحی کرده که از آن به عنوان HPE iLO یاد می‌ شود. iLO سخت‌ افزاری است که یک پورت خارجی Rj-45 دارد و در کنار سایر پورت‌ های شبکه روی سرور قرار می‌ گیرد.

 

این پورت می‌ تواند از طریق شبکه ، اتصال از راه دور به سرور را برای ادمین ایجاد کند تا امکان مانیتور کردن سخت‌ افزار های سرور را فراهم کند. جدید ترین نسخه این تکنولوژی ، iLO 5 است که همزمان با عرضه سرور های نسل 10 اچ پی به بازار ، ارایه شده که قابلیت‌ های بهتری نسبت به نسل قبلی یعنی iLO 4 دارد.

 

 

تکنولوژی iLO چیست؟

 

 

پورت iLO دارای یک چیپ سخت‌ افزاری و پردازنده مخصوص این کار است که با استفاده از آن می‌ توانید مانیتورینگ و کنترل مناسبی را روی سرور های خود داشته باشید و مهم نیست که در این لحظه در کجای دنیا هستید. در واقع پورت iLO یک پورت اترنت است که توانایی فعال شدن و استفاده همزمان با ابزار ROM Setup یا RBSU را دارد. امکاناتی که iLO ارایه می‌ دهد ، در بسیاری از مواقع ناجی بسیاری از مدیران شبکه به خصوص در رفع مشکل از راه دور است.

 

پورت iLO مجزا از سیستم‌ عامل سرور ، سرویس‌ دهی می‌ کند و از طریق Setup iLO می‌ توان تنظیمات مربوطه را انجام داد. این پورت یک IP آدرس به خود می‌ گیرد و می‌ توان از راه دور و از طریق شبکه به آن وصل شد. بعد از انجام تنظیمات می‌ توان از طریق مرورگر بدون هیچ واسطی به سرور متصل شد و امکاناتی از قبیل دسترسی به BIOS و مدیریت پاور سرور مانند خاموش یا روشن کردن و یا راه‌اندازی مجدد آن را انجام داد.

 

از دیگر امکانات پورت iLO ، پیکربندی ، به‌ روزرسانی ، مانیتورینگ و راه‌ اندازی سرویس‌ ها از راه دور است. این پورت توانایی دریافت آدرس IP و حتی FQDN را نیز برای اتصال دارد و شما می‌ توانید با استفاده از آدرس IP یا FQDN از طریق رابط تحت وب یا کنسول تحت وبی که این سرویس در اختیار شما قرار می‌ دهد ، سرور خود را مدیریت کنید.

 

در واقع پورت iLO یک پورت کارت شبکه به نظر می‌ رسد که ارتباط شبکه‌ ایِ مجزا و آدرس IP مجزا از محدوده شبکه عادی را می‌ تواند دریافت کند و حتی امکان دریافت آدرس از DHCP را نیز دارد که به صورت پیش‌ فرض در این تکنولوژی قرار دارد و برای تعریف IP استاتیک باید این ویژگی را OFF کنیم.

 

عملکرد iLO در سرور

 

HP iLO که به صورت یک چیپ بر روی برد سرور های HP ProLiant تعبیه شده است ، امکان عملکرد مستقل از سیستم عامل را دارد. این به آن معنی است که ادمین بدون نیاز به سیستم عامل می ­تواند به آن دسترسی داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید ممکن است این نرم افزار همیشه بر روی برد سرور نصب نشده باشد و به صورت یک کارت PCI در دسترس قرار گرفته باشد.

 

 

عملکرد iLO در سرور

 

 

HP iLO دارای یک پورت جداگانه جهت اتصال به شبکه است. پورت iLO پس از اتصال با یک کابل به شبکه امکانات مدیریتی مربوطه را در کل بستر شبکه فراهم می­ کند. دسترسی به iLO port از طریق امکان دریافت IP از DHCP و با استفاده از پروتکل TCP-IP V4 میسر می باشد. همچنین می­ توانید تنظیمات iLO IP را به صورت دستی انجام دهید. پورت iLO توسط (ROM-Based Setup Utility (RBSU فعال می ­شود.

 

همچنین در HPE ProLiant Gen10 که از iLO 5 بهره می ­برند ، یک USB iLO در جلو اضافه شده است. این پورت USB امکان اتصال فلش و دریافت لاگ­ های فعالیت سالم سیستم ( Active Health System ) را به شما می ­دهد. همچنین می­ توانید با استفاده از یک مبدل یا آداپتور تبدیل به Ethernet آن را به یک لپ تاپ و یا سیستم کلاینت دیگری جهت مدیریت وصل کنید.

 

برای استفاده از این تکنولوژی باید از کانکتوری که با برچسب iLO در کنار سرور مشخص شده است استفاده کرد. سرعت آن در شبکه  ۱۰۰Mbps است.

 

کاربرد تکنولوژی و نرم افزار iLO

iLO زمانی به کار می‌ رود که شما به هر دلیلی بخواهید از راه دور به سرور خود دسترسی داشته باشید.‌ این دسترسی از نوع سطح پایین و Out of Band Management است. در مبحث شبکه ، مدیریت Out of band یعنی از کانال خاصی برای مدیریت دستگاه‌ های تحت شبکه استفاده شود. این امکان برای اپراتور شبکه فراهم شده تا بتواند دسترسی‌ ها و محدودیت‎ های مطمئنی را برای استفاده از منابع شبکه ارایه دهد و امکان مانیتور و مدیریت سرور و تجهیزات شبکه از راه دور را فراهم می‌ کند حتی اگر دستگاه روشن نباشد.

 

iLO تمامی زیرسیستم‌‌ های کلیدی داخلی را مانیتور می‌ کند و می‌ تواند مستقیما هشدار های SNMP را به مدیریت مرکزی سرور ارسال کند حتی اگر هیچ سیستم‌ عامل میزبانی نصب نباشد. iLO Firmware می‌تواند مستقیما با Smart Array Firmware صحبت کند و اطلاعاتی به دست می‌ آورد مثلا پیکربندی لاجیکال درایو ها ، سلامت فیزیکی درایو ها و مانیتورینگ SNMP ، که انجام و ارسال می‌ شود. پس امکان صحبت Firmware ها با هم وجود دارد و در این پروسه ، مهم نیست که اصلا سیستم‌ عاملی نصب باشد یا نه.

 

با وجود HPE iLO دیگر نیازی به حضور در دیتاسنتر و محل سرور نیست و از راه دور و با استفاده از رابط کاربری مرورگر وب ، می‌ توانید به منو ها و تمامی موارد مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

 

در راه‌ اندازی کلاستر های نرم‌ افزاری ، استفاده از امکانات این پورت برای خاموش و روشن کردن سرور بسیار حیاتی است. به طور کلی می‌ توان امکاناتی که نرم افزار مدیریتی iLO در اختیار کاربران قرار می‌ دهد را به صورت زیر دسته‌ بندی کرد :

 

  • روشن و خاموش و ری‌ استارت کردن سرور

 

  • پیکربندی ، به‌ روزرسانی ، مانیتورینگ و راه‌ اندازی سرویس‌ ها از راه دور

 

  • مانیتورینگ سرور بدون توجه به وضعیت سیستم عامل

 

  • کنترل حرارتی برای افزایش بهره‌ وری ( اندازه‌ گیری مقدار مصرف برق سرور )

 

  • اعمال Patch ها و آپدیت‌ های‌ Firmware

 

  • ایجاد Virtual Media ها و Virtual Folder ها

 

  • دسترسی به Event های سیستم و لاگ‌ های سرور HP

 

  • دسترسی به بایوس

 

 

کاربرد تکنولوژی و نرم افزار iLO

 

 

همچنین بسیاری امکانات دیگر که بدون دریافت لایسنس پیشرفته می‌ توان به صورت رایگان در اختیار داشت به شرح زیر است :

 

  • امکان استفاده از نسخه‌ های ISO موجود در کامپیوتر شما به عنوان درایو محلی سرور ( Remote Media Applet )

 

  • مشاهده و مرور گزارشات و رخداد های سخت‌ افزاری سرور

 

  • مشاهده و مرور وضعیت ماژول‌ های مختلف سخت‌ افزاری سرور از قبیل RAM یا CPU و…

 

برخی دیگر از امکاناتی که نیاز به خرید لایسنس پیشرفته ( HPE iLO Advance ) دارند عبارتند از :

 

  • امکان استفاده از درایو های نوری یا Floppy سخت افزاری کامپیوتر کاربر به عنوان درایور های سرور در هنگام مدیریت

 

  • مدیریت از راه دور سرور یا Remote Control Console که موجب می‌ شود کاربر در شرایطی برابر با زمانی که با موس ، کیبورد و مانیتور به صورت محلی در حال کار با سرور است را در اختیار داشته باشد.

 

  • امکان دسترسی به صفحه گرافیکی سرور توسط چندین کاربر

 

  • امکان نصب سیستم عامل

 

  • انجام برخی امور مدیریتی مانند به روزرسانی Firmware ، مدیریت گروه رسانه‌ های مجازی ، فعال‌ سازی مجوز یک گروه و مدیریت کنسول ضبط و پخش سرور

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041