رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

راه اندازی User Manager  میکروتیک در ورژن 7

در این آموزش قصد داریم نحوه اتصال سرویس هات اسپات در سیستم عامل ورژن 7 میکروتیک به سرویس مدیریت کاربران میکروتیک یا همان user manager را خدمت شما عزیزان آموزش بدیم.در پست قبلی “ راه اندازی هات اسپات میکروتیک در ورژن 7 ” بصورت کامل مراحل راه اندازی سرویس هات اسپات برسی شده است.لازم به ذکر است شرکت میکروتیک در سیستم عامل ورژن 7 و در بخش راه اندازی و استفاده از سرویس user manager تغییرات اساسی اعمال کرده است که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

در ورژن های قبلی یعنی ورژن 6 و پایین تر برای استفاده از سرویس user manager بایستی پکیج مروبط به سرویس را دانلود و در داخل روتر نصب می کردیم در این ورژ« نیز به همین روش ابتدا پکیج مربوط به User manager را بر روی روتر آپلود کرده و با یکبار راه اندازی مجدد دستگاه پیکج بر روی روتر نصب خواهد شد.

یکی از مهترین تغییرات در نسخه 7 میکروتیک نحوه دسترسی به پنل مدیریت سرویس user manager می باشد.در ورژن های قبلی بعد از نصب پیکج یورزمنیجر بر روی روتر ، برای دسترسی به پنل مدیریت ، آدرس IP دستگاه را بصورت http://X.X.X.X/userman وارد می کردیم و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور تنظیمات سرویس user manager قابل مشاهده و تغییر بود . ولی در ورژن 7 میکروتیک برای استفاده از سرویس یوزرمنیجر و دسترسی به تنظیمات باید از طریق نرم افزار winbox وارد تنظیمات شد و تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد.

لازم به ذکر است در ورژن 7 میکروتیک URL دسترسی به user manager عوض شده است و برای دسترسی به بخش web که فقط برای مشاهده اطلاعات کاربران و مدیریت و خرید سرویس توسط کاربر طراحی شده است بصورت http://X.X.X.X/um  می باشد. که پنجره ای مشابه شکل زیر نمایش داده می شود:

که برای وارد شدن به این بخش نام کاربری و رمز عبور کاربر همان اطلعاتی است که برای استفاده از اینترنت استفاده می نماید. که بعد از راه اندازی سرویس وارد این بخش نیز خواهیم شد.

طبق روال گذشته برای اتصال سرویس ها اسپات به user manager باید ابتدا در بخش Hotspot  و تب اول     Server Profiles بر روی ردیف سرویس هات اسپات ایجاد شده دوبار کلیک کنید و در پنجره باز شده تب آخر یا RADIUS را انتخاب می کنید . در این پنجره تیک کنار عبارت User RADIUS را فعال می کنیم و در انتها بر روی دکمه OK  کلیک کنید.

سپس تمامی تب ها و پنجره های مربوط به هات اسپات را می بندید. در ادامه برای استفاده از سرویس RADIUS از تب اصلی نرم افزار تب مربوطه را انتخاب می کنیم و در پنجره باز شده بر روی دکمه Incoming  کلیک می کنیم.

 در پنجره باز شده بایستی تیک گزینه Accept را فعال نمایید. و در انتها کلید OK را بزنید.

بعد از برگشت به پنجره اصلی RADIUS بر روی کلید + یا همان Add کلیک کنید تا پنجره تنظمیات و افزودن رادیوس سرور نمایش داده شود.

در پنجره باز شده برای اتصال سرویس هات اسپات به radiusسرور تیک گزینه Hotspot را فعال کنید و گزینه های زیر را بصورت زیر کامل کنید.

گزینه Domain همان دامین با URL که در هنگام نصب سرویس هات اسپات در wizard مربوطه وارد کرده بودیم در این قسمت باید وارد شود.

گزینه بعدی Address می باشد که باید آدرس IP سرور RADIUS را وارد کنید. ( بدلیل اینکه رادیوس سرور بر روی همین روتر قرار دارد می توانید آدرس LoopBack  دستگاه را بصورت 127.0.0.1 وارد کنید و یا آدرس یکی از اینترفیس های روتر را وارد کنید)

گزینه Secret باید یک رمز عبور برای اتصال به سرور user manager در این قسمت وارد کنید.

در انتهای کار بعد از تکمیل فیلد های این بخش بر روی ok کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

در مرحله بعدی باید تنظیمات مربوط به User manager در ورژن 7 تکمیل گردد. برای دسترسی به این بخش از منوی های اصلی گزینه User manager را انتخاب کنید تا پنجره تنظمیات باز شود.در پنجره باز شده برای اتصال روتر و یا افزدون سایر کلاینت های بر روی تب Router کلیک کنید.

در این بخش بر روی کلید + یا Add کلیک کنید تا پنجره افزودن مشخصات باز شود و طبق شکل زیر اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید و در انتها بر روی ok کلیک کنید.

در پنجره باز شده در مقدار Name یک نام دلخوه برای روتر خود انتخاب کنید .

در قسمت Shared Secret پسوورد داده شده برای اتصال به RADIUS را وارد کنید و در مقدار Address آدرس روتر یا دستگاهی را که به User manager وصل خواهد شد را وارد کنید در این سناریو بدلیل اینکه همین روتر بصورت Local وصل خواهد شد آدرس 127.0.0.1 وارد شده است و در انتها بعد از تکمیل موارد خواسته شده بر روی دکمه OK  کلیک کنید.

بعد از اضافه کردن مشخصات روتر برای استفاده از User manager باید پروفایل های محدودیت های سرعت و پهنای باند مصرفی کاربران را در User Manager مشخص کنید . برای مشخص کردن محدودیت حجم و سرعت کاربران در میکروتیک ورژن 7 در پنجره اصلی سرویس User Managre بر روی تب Limitation کلیک کنید و برای افزدون پروفایل محدودیت بر روی دکمه + یا Add کلیک کنید، تا پنجره زیر نمایش داده شود.

در پنجره باز شده ابتدا یک نام برای پروفایل محدودیت انتخاب کنید.برای اعمال محدودیت حجم یا ترافیک مصرفی، مقدار فیلد Download/Upload Limit  را بر حسب Byte وارد کنید. و با استفاده از گزینه Rx/Tx Rate Limit محدودیت سرعت برای پروفایل رو مشخص کنید.در پایین همین صفحه گزینه ای به نام Reset Conters Interval وجود دارد با مقدار دادن به این فیلد مدت زمان ریست شمارنده های پروفایل را انتخاب می کنید. مثلا در این سناریو ریست بر روی مقدار monthly  قرار گرفته است و این به این معنی می باشد که مقدار های ذخیره شده برای محدودیت پروفایل هم یک ماه ریست خواهند شد و به حجم مصرفی کاربران صفر خواهد شد و از ابتدا مقدار 20GB ترافیک به هر کاربر عضو این پروفایل اختصاص خواهد یافت. بعد از وارد کردن فیلد های اصلی در صورت عم نیاز به تغییر سایر گزینه ها بر روی کلید OK کلیک کنید .

به همین روش تمایم پروفایل های مورد نظر خود را ایجاد کنید.

بعد از ایجاد محدودیت پروفایل زمان ایجاد پروفایل برای اختصاص به کاربران می باشد. برای ایجاد پروفایل در User Manager ورژن 7 میکروتیک بر روی تب Profile در پنجره اصلی کلیک کنید و کلید add را بزنید تا پنجره به شکل زیر نمایش داده شود.

در این بخش برای پروفایل خود نامی انتخاب کنید. لازم به ذکر است مقدار  فیلد Name For Users نامی را مشخص می کند که کاربران در هنگام لاگین به صفحه مشخصات اکانت خود خواهند دید. و گزینه Start When زمان شروع اعمال محدودیت را مشخص می کند که در این سناریو اولین لاگین کاربر در نظر گرفته شده است.

بعد از ایجاد پروفایل ها، نوبت به مشخص کردن محدودیت سرعت و ترافیک به پروفایل های ساخته شده رسیده است ، همچنین مدت زمان های کارکرد پروفایل . برای این منظور در پنجره اصلی بر روی تب Profile Limitation کلیک کنید و کلید add را بزنید.

در پنجره باز شده مقدار فیلد های Profile و Limitation را بر اساس پروفایل های ساخته شده مشخص کنید و کلید OK را بزنید.در این پنجره می توانید مشخص کنید هر پروفایل در کدام روز ها و بین چه ساعاتی اعتبار داشته باشد.

بعد از ایجاد پروفایل و تعیین محدودیت ها نوبت به ایجاد کابران رسیده است.برای ایجاد کاربران در user manager ورژن 7 میکروتیک در پنجره اصلی بر روی تب Users کلیک کنید و روی دکمه add کلیک کنید.در پنجره باز شده مقدار name   و password را مشخص کنید ( مقدار Name همان  نام کاربری کاربر می باشد)

بعد از اینکه کاربر ایجاد گردید باید مشخص کنید که از کدام پروفایل محدودیت استفاده خواهد کرد . برای این منظور در پنجره اصلی نرم افزار بر روی تب User Profile کلیک کنید، سپس بر روی add کلیک کنید و نام کاربر و پروفایل مورد نظر را انتخاب کنید و در انتها کلید ok را بزنید.

تا به این مرحله عملیات ایجاد محدودیت و پروفایل ها و اعمال محدودیت به کاربران به اتمام رسیده است.در ادامه برای فعال شدن سرویس User Manager در پنجره اصلی سرویس در تب اول یعنی Session کلیک کنید و بر روی دکمه Setting کلیک کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود.

در این پنجره برای فعال سازی سرویس یوزر منیجر ورژن 7 میکروتیک تیک گزینه Enable را فعال کنید . همچنین برای اعمال محدودیت پروفایل ها بر روی کابران ایجاد شده حتما باید تیک گزینه Usr Profile را انتخاب کنید، در غیر اینصورت حتی با انتخاب پروفایل ها برای کاربران محدودیت ها اعمال نخواهد شد.

هم اکنون سرویس User Manager میکروتیک بر روی ورژن 7  راه اندازی شده و شما می توانید از آن برای کنترل کاربران خود در شبکه استفاده کنید. کاربران شما می توانند برای اطلاع از وضعیت اعتبار اکانت ها و میزان مصرف ترافیک اینترنت و مدت زمان های اتصال به آدرس (http://X.X.X.X/um)مراجعه نمایند و با وارد کردن نام کاربری  و رمز عبور خود اطلاعات فوق را مشاهده کنند.

همچنین در سایر تب های صفحه وب می توایند زمان های اتصال به شبکه و ترافیک مصرفی در هر زمان را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است ادمین شبکه می تواند در تب Session در صفحه اصلی User manager کانکشن های فعال و یا لغو شده در سیستم را مشاهده نماید.

کاربران عزیز رسا تلکام امیدوارم این پست آموزشی برای ما عزیزان مفید واقع شود در صورت هر گونه سوال و مشکل می توانید با پشتیبانی شرکت مهندسی رسا تلکام در ارتباط باشید.

4.7 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041