سیستم تلفن سانترال تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟
تلفن سانترال تحت شبکه که با نام های مختلفی نظیر تلفن تحت شبکه ویپ و تلفن IP نیز شناخته می شود ، نوعی تلفن است که از تکنولوژی IP برای انتقال تماس استفاده می کند. این تلفن ها بخش جدا نشدنی از سیستم مرکز تلفن هر کسب و کاری هستند و می توانند به شکل سخت افزار تخصصی دیجیتال یا یک اپلیکیشن باشند.
تلفن ویپ به وسیله یک میکروفون و گیرنده ، صدای شما را جمع آوری می کند و آن را به بسته های داده دیجیتالی تبدیل می کند. این بسته های دیجیتالی از طریق بستر اینترنت به سوی مقصد ارسال می شوند. در انتهای مسیر ، تلفن داده ها را مجددأ به امواج صوتی تبدیل می کند تا قابل شنیدن باشند.
مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟
سانترال IP یا IP-PBX مخفف عبارت Private Branch Exchange ، در واقع یک مرکز تلفن خصوصی می باشد که در سازمان ها و شرکت ها استفاده می شود. برای مدیریت ورودی ها و خروجی های خطوط شهری که با در نظر گرفتن مدیریت تماس ها که به PBX بستگی دارد ، برای مدیریت داخلی ها و ارتباط از سانترال IP یا مرکز تلفن در سازمان ها یا شرکت ها استفاده می شود.
جایگزین تدریجی خطوط مسی با اینترنت باعث شده است که پروتکل اینترنت (IP) به رایج ترین سیستم مورد استفاده در شرکت ها تبدیل شود. ارائه و مدیریت خدمات ارتباطی و صوتی سرویس IP-PBX بر اساس IP انجام می شود. یعنی تمامی امکانات و اطلاعات بر مبنای IP است که می تواند دایره ی بزرگتری از خدمات و ابزار ها را به همراه داشته باشد. در سیستم های تلفن جدید ، دیگر کیفیت مکالمات از آنالوگ خارج شده است و تمامی تماس ها به صورت دیجیتال و با کیفیت بالا تری انجام می شوند.
ویژگی های مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX)
درگاه های ویپ این قابلیت را دارند که با سامانه های PBX سنتی ترکیب شوند و فرصتی را فراهم کنند تا صاحبان کسب و کار ، بتوانند با استفاده از شبکه اینترانت ، هزینه های تلفن مسافت های طولانی را کاهش دهند و از مزایای شبکه برای صوت و داده بهره ببرند. همچنین IP-PBX می تواند ویژگی های CTI را نیز فراهم کند. این سامانه هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری وجود دارد. در ادامه به سایر ویژگی های IP-PBX می پردازیم.
- صندوق صوتی
- انتقال مکالمه
- کنفرانس صوتی و تصویری
- منوی صوتی گویا (IVR)
- قرائت خودکار متن برای مخاطبین
- ضبط خودکار مکالمات
- فکس بر روی شبکه (FoIP)
- گزارش گیری از سیستم
- ارسال پیام
- امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی
- امکان یکپارچه سازی
مزایای راه اندازی مرکز تماس IP-PBX
- امکان استفاده در هر نقطه از دنیا
- راه اندازی سریع
- مدیریت آسان
- انعطاف در توسعه
- امکان تلفیق با سیستم سانترال سنتی
- قابلیت استفاده از تلفن نرم افزاری (Soft Phone)
- صرفه جویی در هزینه ها
- امکانات متنوع و کاربردی
انواع مدل های مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX)
♦ نسخه ابری (Cloud PBX)
در مرکز تلفن Cloud که مبتنی بر فناوری رایانش ابری است ، به جای ذخیره ی داده ها بر روی کامپیوتر یا هر سخت افزار دیگر ، کلیه ی اطلاعات بر روی بستر ابری نگهداری می شود. متقاضی به صورت آنلاین و با هزینه ای نسبتأ پایین ، سرویس و ظرفیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و تا هر زمانی که به آن نیاز داشت ، می تواند از آن استفاده کند.
♦ نرم افزاری
با نصب نرم افزار های مربوطه همچون نرم افزار های متن باز مانند استریسک بر روی سرور فیزیکی ، می توان مرکز مرکز تلفن تحت شبکه راه اندازی نمود. امکانات پایه و اصلی این سیستم های تلفنی ، معمولأ رایگان می باشد و در صورت نیاز به استفاده از قابلیت های تخصصی و ویژه ، می بایست ماژول های مربوطه را خریداری نمود.
♦ سخت افزاری
ظرفیت ثابت : این مراکز تلفن ویپ ، ظرفیت مشخصی در تعداد کاربر ، تماس همزمان ، خط شهری و خط داخلی دارند و قابلیت ارتقاء در آنها وجود ندارد.
ماژولار : با انتخاب این مدل از سانترال های تحت شبکه ، کاربر می تواند بر اساس نیاز سازمان و مجموعه ی خود ، هر تعداد از ماژول های مورد نظر خود را تهیه و بر روی دستگاه PBX نصب نماید. به این ترتیب ، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها ، در زمان نیاز به افزایش ظرفیت ، تنها کافیست ماژول مربوطه با قیمتی اندک ، تهیه و نصب گردد.
مجموعه تخصصی ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات رساتلکام آماده مشاوره رایگان در مورد ویپ و نصب و راه اندازی سیستم تلفنی ویپ در تبریز می باشد.
شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان متخصص ما در ارتباط باشید.