رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

سیستم تلفن سانترال تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟

 

 

سیستم تلفن سانترال تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟

 

 

تلفن سانترال تحت شبکه که با نام های مختلفی نظیر تلفن تحت شبکه ویپ و تلفن IP نیز شناخته می شود ، نوعی تلفن است که از تکنولوژی IP برای انتقال تماس استفاده می کند. این تلفن ها بخش جدا نشدنی از سیستم مرکز تلفن هر کسب و کاری هستند و می توانند به شکل سخت افزار تخصصی دیجیتال یا یک اپلیکیشن باشند.

 

تلفن ویپ به وسیله یک میکروفون و گیرنده ، صدای شما را جمع آوری می کند و آن را به بسته های داده دیجیتالی تبدیل می کند. این بسته های دیجیتالی از طریق بستر اینترنت به سوی مقصد ارسال می شوند. در انتهای مسیر ، تلفن داده ها را مجددأ به امواج صوتی تبدیل می کند تا قابل شنیدن باشند.

 

مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟

 

سانترال IP یا IP-PBX مخفف عبارت Private Branch Exchange ، در واقع یک مرکز تلفن خصوصی می باشد که در سازمان ها و شرکت ها استفاده می شود. برای مدیریت ورودی ها و خروجی های خطوط شهری که با در نظر گرفتن مدیریت تماس ها که به PBX بستگی دارد ، برای مدیریت داخلی ها و ارتباط از سانترال IP یا مرکز تلفن در سازمان ها یا شرکت ها استفاده می شود.

 

 

مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX) چیست ؟

 

 

جایگزین تدریجی خطوط مسی با اینترنت باعث شده است که پروتکل اینترنت (IP) به رایج ترین سیستم مورد استفاده در شرکت ها تبدیل شود. ارائه و مدیریت خدمات ارتباطی و صوتی سرویس IP-PBX بر اساس IP انجام می شود. یعنی تمامی امکانات و اطلاعات بر مبنای IP است که می تواند دایره ی بزرگتری از خدمات و ابزار ها را به همراه داشته باشد. در سیستم های تلفن جدید ، دیگر کیفیت مکالمات از آنالوگ خارج شده است و تمامی تماس ها به صورت دیجیتال و با کیفیت بالا تری انجام می شوند.

 

ویژگی های مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX)

 

درگاه های ویپ این قابلیت را دارند که با سامانه های PBX سنتی ترکیب شوند و فرصتی را فراهم کنند تا صاحبان کسب و کار ، بتوانند با استفاده از شبکه اینترانت ، هزینه های تلفن مسافت های طولانی را کاهش دهند و از مزایای شبکه برای صوت و داده بهره ببرند. همچنین IP-PBX می تواند ویژگی های CTI را نیز فراهم کند. این سامانه هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری وجود دارد. در ادامه به سایر ویژگی های IP-PBX می پردازیم.

 

  • صندوق صوتی

 

  • انتقال مکالمه

 

  • کنفرانس صوتی و تصویری

 

  • منوی صوتی گویا (IVR)

 

  • قرائت خودکار متن برای مخاطبین

 

  • ضبط خودکار مکالمات 

 

  • فکس بر روی شبکه (FoIP)

 

  • گزارش گیری از سیستم

 

  • ارسال پیام

 

  • امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی

 

  • امکان یکپارچه سازی

 

 

ویژگی های مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX)

 

 

مزایای راه اندازی مرکز تماس IP-PBX

 

  • امکان استفاده در هر نقطه از دنیا

 

  • راه اندازی سریع

 

  • مدیریت آسان

 

  • انعطاف در توسعه

 

  • امکان تلفیق با سیستم سانترال سنتی

 

  • قابلیت استفاده از تلفن نرم افزاری (Soft Phone)

 

  • صرفه جویی در هزینه ها

 

  • امکانات متنوع و کاربردی

 

انواع مدل های مرکز تلفن تحت شبکه (IP-PBX)

 

 ♦  نسخه ابری (Cloud PBX)

 

 

نسخه ابری (Cloud PBX)

 

 

در مرکز تلفن Cloud که مبتنی بر فناوری رایانش ابری است ، به جای ذخیره ی داده ها بر روی کامپیوتر یا هر سخت افزار دیگر ، کلیه ی اطلاعات بر روی بستر ابری نگهداری می شود. متقاضی به صورت آنلاین و با هزینه ای نسبتأ پایین ، سرویس و ظرفیت مورد نظر خود را انتخاب کرده و تا هر زمانی که به آن نیاز داشت ، می تواند از آن استفاده کند.

 

 ♦  نرم افزاری 

 

با نصب نرم افزار های مربوطه همچون نرم افزار های متن باز مانند استریسک بر روی سرور فیزیکی ، می توان مرکز مرکز تلفن تحت شبکه راه اندازی نمود. امکانات پایه و اصلی این سیستم های تلفنی ، معمولأ رایگان می باشد و در صورت نیاز به استفاده از قابلیت های تخصصی و ویژه ، می بایست ماژول های مربوطه را خریداری نمود.

 

 ♦  سخت افزاری

 

ظرفیت ثابت : این مراکز تلفن ویپ ، ظرفیت مشخصی در تعداد کاربر ، تماس همزمان ، خط شهری و خط داخلی دارند و قابلیت ارتقاء در آنها وجود ندارد.

 

ماژولار : با انتخاب این مدل از سانترال های تحت شبکه ، کاربر می تواند بر اساس نیاز سازمان و مجموعه ی خود ، هر تعداد از ماژول های مورد نظر خود را تهیه و بر روی دستگاه PBX نصب نماید. به این ترتیب ، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها ، در زمان نیاز به افزایش ظرفیت ، تنها کافیست ماژول مربوطه با قیمتی اندک ، تهیه و نصب گردد.

 

 

مزایای راه اندازی مرکز تماس IP-PBX

 

 

مجموعه تخصصی ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات رساتلکام آماده مشاوره رایگان در مورد ویپ و نصب و راه اندازی سیستم تلفنی ویپ در تبریز می باشد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان متخصص ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041