رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

لایسنس میکروتیک

 

 

 

لایسنس میکروتیک

 

 

 

به احتمال زیاد برخی از شما کلمه لایسنس را شنیده اید و برخی هم نشنیده اید و یا برخی از شما می‌ دانید لایسنس چیست و برخی نمی‌ دانید. اگر بخواهیم معنای لغوی لایسنس را بیان کنیم باید از کلمه مجوز استفاده کنیم. در دنیای واقعی و در محیطی اجتماعی برای انجام برخی امور باید مجور انجام آن را داشته باشیم مثل رانندگی. اما در دنیای فناوری اطلاعات و در زمینه های مختلف اعم از سخت افزاری و نرم افزاری لایسنس به معنای مجوز استفاده از آن ها می‌ باشد.

 

مثلا برای اینکه بتوانید از تمام قسمت های سیستم عامل ویندوز استفاده کنید باید از لایسنس استفاده کنید یا برای اینکه بتوانید از آنتی ویروس استفاده کنید باید برای آن لایسنس تهیه کنید.

 

بخش کوچکی از درآمد شرکت های فناوری محور فروش لایسنس می‌ باشد. آن ها لایسنس ها را در سطوح و دسترسی های مختلفی صادر می‌ کنند و در فروشگاه خود در اختیار کاربران قرار می‌ دهند. شرکت میکروتیک که چند سالی است در زمینه تولید سخت افزار شبکه فعالیت می‌ کند ، سیستم عاملی که برای آن ها ایجاد کرده Router OS نام دارد.

 

Mikrotik در ادامه برای کار با بخش های مختلف این روتر و ارائه تعداد نا محدود برای هر سرویس ، لایسنس را ارائه داد. لایسنس های میکروتیک دارای سطوح مختلفی می‌ باشند و هر سطح دارای قابلیت های مخصوص به خود می باشد. در ادامه این مقاله در مورد لایسنس های میکروتیک صحبت خواهیم کرد.

 

میکروتیک با ارائه دستگاه های خود به بازار و به همراه سیستم عامل آن ها یک لایسنس نیز ارائه می‌ دهد. یعنی نیازی به خرید لایسنس نمی‌ باشد. اما اگر در سیستم های X86 سیستم عامل Router OS نصب کردید حتما باید لایسنس تهیه کنید. لایسنس های Router OS بر اساس Software ID صادر می‌ شوند که به حافظه های NAND و HDD متصل است.

 

نکته دیگری که حائز اهمیت می‌ باشد این است که با نصب سیستم عامل میکروتیک شما 24 ساعت مهلت دارید تا یک لایسنس خریداری کنید در غیر این صورت نمی‌ توانید از قابلیت های ویژه دستگاه خود استفاده کنید. در اکثر دستگاه های وایرلس میکروتیک لایسنس های سطح 3 قرار گرفته است. اما اگر می خواهید از عملکرد دستگاه بیشتر استفاده کنید باید لایسنس سطح 4 تا 6 استفاده کنید.

 

اما اگر با رادیو‌ های شرکت میکروتیک کار کرده باشید حتما می دانید که در اکثر رادیو ها لایسنس سطح 3 قرار داده شده است. به اصطلاح بسیار ساده این لایسنس برای لینک های PTP استفاده می‌ شود و برای اتصال بیش از یک رادیو به AP باید لایسنس خود را حداقل به لایسنس سطح 4 در رادیو AP ارتقا دهید.

 

در ضمن این را هم در نظر داشته باشید که موارد زیر برای لایسنس ها صدق می‌ کند :

 

  • لایسنسی که خریداری کرده اید هیچگاه منقضی نمی‌ شود.

 

  • استفاده از اینترفیس‌ ها نامحدود است.

 

  • هر لایسنس فقط روی یک دستگاه استفاده می‌ شود.

 

  • سیستم عامل شما به صورت نامحدود آپگرید می‌ شود.

 

سطح دسترسی ها در لایسنس میکروتیک

 

 

 

سطح دسترسی ها در لایسنس میکروتیک

 

 

 

سیستم عامل میکروتیک Router OS دارای چند سطح مجوز یا License Level می باشد.

 

لازم به ذکر است سیستم عامل میکروتیک که به تازگی نصب شده است دارای لایسنس لول صفر نیز می باشد و فقط به مدت زمان 24 ساعت می توان از امکانات این لایسنس به صورت نامحدود استفاده کرد. البته منظور از بازده زمانی 24 ساعت ، مدت زمان روشن بودن دستگاه به مدت 24 ساعت است و اگر زودتر خاموش شده باشد مجددا بعد از روشن شدن روتر ادامه این زمان محاسبه می گردد.

 

کمپانی میکروتیک 6 لایسنس برای سیستم عامل خود عرضه کرده است ، به هر لایسنس اصطلاحا یک Level گفته می شود. به طور مثال لایسنس شماره 6 میکروتیک را لایسنس Level 6 میکروتیک می گویند. بدیهی است هر لایسنس یک سری موارد و قابلیت هایی را شامل میشود ، هر سطح مجوز ، ویژگی های بیشتری را نسبت به سطح قبلی خود دارد ، ویژگی هایی مانند : امکان مدیریت کاربران بیشتر ، تعداد کانکشن ها و… . از جمله مجوز های قابل ارائه برای میکروتیک ، مجوز های سطح 4 ، 5 ، 6 هستند. سیستم عامل تمام روتر برد ها میکروتیک لایسنس شده هستند و به طور پیش فرض بر روی سخت افزار های محصولات نصب شده اند.

 

در ادامه به توضیحات مختصری در مورد هر کدام از LEVEL ها می پردازیم.

 

لایسنس  LEVEL 0

 

وقتی ما Router OS را برای اولین بار دانلود می کنیم کمپانی میکروتیک بدون دریافت هزینه برای 24 ساعت تمامی دسترسی ها در سیستم عامل Router OS را فقط به مدت 24 ساعت در اختیار شما قرار می دهد. با گذشت زمان اعلام شده دسترسی شما به تمامی موارد مسدود می شود.

 

لایسنس LEVEL 1

 

لایسنس Level 1 صرفا به صورت DEMO ( نسخه نمایشی ) می باشد و صرفا شما می توانید با محیط سیستم عامل میکروتیک از این طریق بیشتر آشنا شوید. شما با ساخت یک حساب کاربری در سایت میکروتیک می توانید از این لایسنس به صورت رایگان استفاده کنید.

 

لایسنس LEVEL 3

 

در تمامی محصولات کمپانی میکروتیک تمامی امکانات مربوط به لایسنس LEVEL 3 عرضه شده است و به نوعی باید گفت این LEVEL شروع دسترسی به لایسنس های کمپانی میکروتیک می باشد که در تمامی محصولات این کمپانی در دسترسی شما می باشد و در این مورد احتیاج به خرید لایسنس نمی باشد و قابلیت ها و امکانات این لایسنس به صورت پیش فرض در تمامی محصولات میکروتیک در دسترس شما قرار خواهد داشت.

 

در لایسنس LEVEL 3 ما یک سری از موارد را در دسترس خواهیم داشت. در این لایسنس تنها اجازه اتصال Point To Point ( نقطه به نقطه ) در سیستم های وایرلس را به ما می دهد ، در صورتی که شما احتیاج به محصولی دارید که از آن به عنوان بخش مرکزی شبکه در ارتباط های Point to Multi Point ( یک نقطه به چند نقطه ) بهره گیری کنید ، می توانید از محصولی استفاده کنید که از لایسنس LEVEL 4 پشتیبانی می کند و یا برای محصول خود لایسنس LEVEL 4 را خریداری کنید.

 

لایسنس LEVEL 4

 

 

 

لایسنس LEVEL 4

 

 

در لایسنس LEVEL 4 ما تمامی مواردی که در لایسنس LEVEL 3 ارائه شده بود را خواهیم داشت با این تفاوت که در لایسنس LEVEL 4 در سیستم های وایرلس اجازه استفاده از دستگاه به عنوان بخش مرکزی شبکه در ارتباط های Point to Multi Point ( یک نقطه به چند نقطه ) را خواهیم داشت و تعداد کاربران هم زمان ما در سرویس HotSpot نیز از 1 کاربر به 200 کاربر افزایش پیدا می کند.

 

کمپانی میکروتیک این لایسنس را در بسیاری از محصولات به صورت پیش فرض ارائه کرده است. لذا ما به شما اکیدا توصیه می کنیم قبل از خرید محصولات کمپانی میکروتیک نسبت به نوع لایسنس ارائه شده در محصول تحقیق کنید و سپس اقدام به خرید نمائید تا متحمل ضرر های احتمالی نشوید.

 

لایسنس های LEVEL 5 ، LEVEL 6

تفاوت لایسنس های 5 و 6 در محدودیت تعداد مدیریت کاربران ، تعداد کانکشن ها و …. می باشد. همان طور که در جدول زیر مشاهده مینمائیم در لایسنس LEVEL 6 ما در حقیقت هیچ محدودیتی برای تعداد کاربران نخواهیم داشت.

 

 

سطح  لایسنس

 

سطح 0 سطح 1 سطح 3 سطح 4 سطح 5 سطح 6
 

پشتیبانی از Wireless AP

 

24 ساعت بله بله بله بله
 

پشتیبانی از Wireless Client & Bridge

 

24 ساعت بله بله بله بله
 

پشتیبانی از پروتکل های RIP ، OSPF ، BGP

 

24 ساعت بله بله بله بله
 

حداکثر تعداد EoIP Tunnels

 

24 ساعت 1 نامحدود نامحدود نامحدود نامحدود
 

حداکثر تعداد PPPoE Tunnels

 

24 ساعت 1 200 200 500 نا محدود
 

حداکثر تعداد PPTP Tunnels

 

24 ساعت 1 200 200 500 نا محدود
 

حداکثر تعداد L2TP Tunnels

 

24 ساعت 1 200 200 500 نا محدود
 

حداکثر تعداد OVPN Tunnels

 

24 ساعت 1 200 200 نا محدود نا محدود
 

حداکثر تعداد Vlan

 

24 ساعت 1 نامحدود نامحدود نامحدود نا محدود
 

تعداد کاربر همزمان فعال در HotSpot

 

24 ساعت 1 1 200 500 نا محدود
 

پشتیبانی از Radius Client

 

24 ساعت بله بله بله بله
 

تعداد Queues

 

24 ساعت 1 نا محدود نا محدود نا محدود نا محدود
 

پشتیبانی از Web Proxy

 

24 ساعت بله بله بله بله
 

حداکثر تعداد Session فعال در User Manager

 

24 ساعت 1 10 20 50 نا محدود
 

تعداد KVM Guests

 

ندارد 1 نا محدود نا محدود نا محدود نا محدود

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041