رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

مراحل راه اندازی VoIP

 

 

مراحل راه اندازی VoIP

 

 

داشتن دانش کافی در کنار تجربه موفق استفاده از تکنولوژی‌ ها و فناوری‌ های مدرن کلید اصلی توسعه بیشتر سازمان‌ ها ، شرکت‌ ها و حتی مشاغل کوچک به‌ شمار می‌ رود. بدیهی است که برقراری ارتباط یکی از اصول اولیه فعالیت سازمان‌ ها می باشد ، چرا که بدون یک ارتباط با کیفیت و مفید با مشتریان ، کارشناسان ، حتی مدیران سازمان و سایرین امکان همکاری و پیشرفت وجود نخواهد داشت.

 

بنابراین بهره‌ گیری از یک سیستم تلفنی بروز که امکان برقراری ارتباط را به خوبی برای یک شرکت فراهم کند اهمیت زیادی دارد. امروزه با وجود فناوری پیشرفته‌ ای همچون ویپ ( VoIP ) دروازه وسیعی رو به رشد و شکوفایی باز شده است ، فقط کافیست نحوه راه اندازی آن را بدانید و از تجهیزات مورد نیاز استفاده کنید.

 

در این مقاله ما قصد داریم تا مراحل راه اندازی VoIP را به طور خلاصه توضیح دهیم.پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

سیستم تلفن VoIP چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ویپ یا همان VoIP مخفف عبارت Voice over IP است. این فناوری تا حدی مشابه با تلفن معمولی عمل می‌ کند. تنها لازم است تصور کنید که به جای سیم‌ کشی‌ های قدیمی ، خدمات مربوطه از طریق شرکت ارائه‌ دهنده اتصال اینترنتی ارائه می‌ شود.

 

 

سیستم تلفن VoIP چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

به عبارت دیگر ، یک سرویس VoIP سیگنال‌ های صوتی دریافتی را به داده‌ های دیجیتال تبدیل می‌ کند و آن ها را از طریق اینترنت به مقصد مورد نظر انتقال می‌ دهد. سپس داده‌ های دیجیتال را پیش از رسیدن به مقصد بار دیگر به سیگنال‌ های صوتی تبدیل می‌ کند تا برای مخاطب قابل درک باشد. شما با استفاده از این نوع سیستم می‌ توانید با صرف هزینه اندک در هر جایی که هستید با افرادی از سر تا سر جهان تماس برقرار کنید.

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VoIP

 

  • زیر ساخت شبکه

 

  • خطوط آنالوگ

 

  • خط سیپ ترانک

 

  • گیت وی ( Gateway )

 

  • تلفن IP

 

  • هدفون

 

  • سرور

 

  • اینترنت

 

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VoIP

 

 

 ♦  زیر ساخت شبکه

 

قبل از اینکه به فکر راه اندازی سیستم تلفنی VOIP در مجموعه یا سازمان خود باشید ، باید زیر ساخت شبکه مناسب داشته باشید. منظور از زیر ساخت شبکه همان کابل کشی شبکه ای است.

 

معمولا در 80 درصد شرکت ها این زیر ساخت وجود دارد. اگر در سازمان خود ارتباط شبکه وجود دارد برای راه اندازی VOIP نیاز به کابل کشی مجدد نخواهید داشت و از همان بستر فعلی استفاده می‌ شود.

 

اگر در سیستم و مجموعه خود زیر ساخت لازم را ندارید می‌ توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا هزینه و نیاز های شما را بررسی کنند.

 

 ♦  خطوط آنالوگ

خط آنالوگ همان خط های شهری یا خط های معمولی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اگر خط شهری دارید و تصمیم به راه اندازی این سیستم تلفنی دارید ، باید دستگاهی به نام گیت وی ( Gateway ) تهیه کنید تا بتواند سیگنال های آنالوگ شما را به دیجیتال و قابل فهم برای ویپ تبدیل کند.

 

نکته۱ : اگر یک خط شهری دارید برای شما به صرفه نیست که از این خدمات استفاده کنید. بهتر است که تعداد خطوط شما بیشتر از یک عدد باشد تا بتوانید از همه امکانات این تکنولوژی بهره‌ مند شوید.

 

نکته۲ : در حال حاضر تهیه خطوط آنالوگ بسیار سخت و غیر اقتصادی است. خطوط جدیدی به نام سیپ ترانک وجود دارند که هم از لحاظ هزینه به صرفه هستند و هم مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال شما با خرید یک خط سیپ ترانک و پرداخت هزینه یک خط می‌ توانید صاحب ۱۰ خط همزمان شوید.

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VoIP

 

 

 

 ♦  خط سیپ ترانک

 

اگر خط شهری شما کم است و تصمیم به خرید خط دارید این خطوط مزایای زیر را دارند :

 

  • با خرید این خطوط هزینه سخت افزاری شما کم خواهد شد و نیازی به خرید دستگاه گیت وی برای راه اندازی ویپ نخواهید داشت.

 

  • با خرید این خطوط یک خط خریده ولی همزمان چندین خط دارید.

 

  • این خطوط دردسر های خط های شهری را ندارند و به راحتی می توانید آن را با خود جابجا کنید.

 

 ♦  گیت وی ( Gateway )

 

گیت وی دستگاهی است که اگر خط شهری داشته باشید برای تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال قابل فهم ویپ باید خریداری شود. هر دستگاه گیت وی با توجه به تعداد خط شهری شما خریداری می‌ شود. برای مثال اگر شما ۴ خط شهری دارید باید گیت وی ۴ پورت برای شما تهیه شود.

 

 ♦  تلفن IP

 

بدیهی است که جهت برقراری ارتباط از طریق سیستم ویپ ، نیاز به یک دستگاه خاص است که بتواند علاوه‌ بر اتصال به شبکه ، امکان پشتیبانی از داده‌ های دیجیتال را داشته باشد. این ابزار که یکی دیگر از زیر ساخت‌ های شبکه محسوب می‌ شود ، تلفن تحت شبکه یا IP است. این نوع دستگاه‌ که معمولا با نام Sip Phone نیز شناخته می‌ شود ، یکی از ابزار های لازم جهت راه اندازی VoIP به شمار می‌ رود.

 

برخی از تلفن‌ های IP قابلیت انتقال تصویر و ویدیو را دارند و جهت تماس تصویری و برگزاری ویدیو کنفرانس‌ ها می‌ توان از آن ها استفاده کرد. البته اگر شرکت شما مجهز به سیستم سانترال باشد ، شما می‌ توانید با اتصال تلفن‌ های معمولی به این سیستم از آن ها به عنوان تلفن‌ های تحت شبکه بهره بگیرید یا اینکه از طریق موبایل یا کامپیوتر خود به سیستم VoIP متصل شده و به راحتی از این فناوری پیشرفته استفاده کنید.

 

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم VoIP

 

 

 

 ♦  هدفون

 

علاوه‌ بر سایر سخت‌ افزار های نامبرده ، شما باید از ابزار مناسب دیگری جهت ورودی و خروجی داده بهره بگیرید. برای مثال ، استفاده از بلندگو یا میکروفون پیش از اینکه کار شما را راه بیاندازد ، مکالمات مربوطه را در اختیار عموم قرار می‌ دهد.

 

هدفون‌ های IP علاوه بر امکان برقراری تماس‌ های با کیفیت و مفید ، از برد 25 تا 100 متری برخوردار بوده که نوع بلوتوثی آن امکان استفاده از آن را بیش از پیش راحت می‌ کند. با استفاده از چنین دستگاه‌ هایی دیگر خستگی مکالمات طولانی مثل در دست نگه داشتن طولانی تلفن ، صدا و نویز اضافی و خستگی نشستن در یک جای ثابت را به هیچ وجه احساس نخواهید کرد.

 

 ♦  سرور

 

بعد از تهیه موارد بالا نیاز به یک کیس کامپیوتر داریم که ۲۴ ساعت بتواند روشن بماند و نرم افزار خاص ویپ روی آن نصب شود. این سیستم باید فقط متعلق به ویپ باشد و استفاده دیگری از آن نشود. مشخصات سخت افزاری سرور ویپ با توجه به میزان استفاده شما از امکانات ویپ مشخص می شود. اما در کل با یک رم ۴ و هارد معمولی و یک سی پی یو ساده هم می‌ توان این سیستم را راه اندازی کرد.

 

 ♦  اینترنت

 

با اینکه بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که محور اصلی فعالیت سیستم ویپ براساس اینترنت صورت می‌ گیرد ، ولی اصلا این طور نیست. تنها در برخی مواقع خاص است که باید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041