رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

مفاهیم اولیه شبکه

 

 

مفاهیم اولیه شبکه

 

 

امروزه شبکه های کامپیوتری در خانه ، شرکت ، مراکز تفریحی ، بیمارستان ها و به طور کلی در همه جا یافت می شود. شبکه کامپیوتری گروهی از دو یا چند سیستم کامپیوتری متصل به هم هستند که این اتصال با استفاده از کابل یا بی سیم در شبکه برقرار می شود. شبکه شامل سخت افزار و نرم افزار بوده که کامپیوتر ها و ابزار های شبکه را به هم متصل می کند. آشنایی با مفاهیم اولیه شبکه در درک این فناوری موثر خواهد بود. در این مقاله فناوری های اساسی شبکه ، اصطلاحات و مفاهیم مورد استفاده در انواع شبکه های سیمی و بی سیم را شرح خواهیم داد.

 

شبکه چیست؟

 

در دهه‌ ی 60 میلادی آژانس پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA) ، بودجه‌ ای را به منظور طراحی شبکه‌ ی آژانس تحقیقانی پیشرفته (ARPANET) برای وزارت دفاع ایالات متحده‌ ی آمریکا اختصاص داد. این اولین شبکه‌ ی رایانه‌ ای در جهان بود. در ابتدا شبکه‌‌ ها به شکل سازمانی و اختصاصی بود و بعد از گذشت زمان و با افزایش درخواست ،‌ در دسترس عام قرار گرفتند.

 

 

 

شبکه چیست؟

 

 

 

مجموعه‌ ای از سیستم‌ های مستقل از هم که به وسیله‌ ی یک رسانه‌ ی انتقال با یکدیگر به تبادل داده‌ می‌ پردازند شبکه را تشکیل می‌ دهند. در این‌ جا منظور ما از سیستم‌ های مستقل این است که هر سیستمی جدا از شبکه نیز به تنهایی کارایی دارد. در شبکه‌ های کامپیوتری به هر کدام از سیستم ‌ها Node هم گفته می‌ شود.

 

Node ها می‌ توانند شامل کامپیوتر های شخصی ، تلفن‌ ها ، پرینت سرور ها و دیگر سخت‌ افزار های مرتبط با شبکه باشند. شبکه‌ ها برای انتقال داده از رسانه‌ های انتقال متفاوت و از پروتکل‌ های ارتباطی به منظور سازماندهی ترافیک شبکه ، مقیاس‌ بندی شبکه ، وضعیت جغرافیایی شبکه و اهداف سازمانی استفاده می‌ کنند.

 

قسمت‌ های اصلی شبکه

 

  • منابع : دو نوع منبع فیزیکی ( چاپگر ها ) و منطقی ( داده‌ ها ) در شبکه وجود دارد.

 

  • Client : به سیستمی‌ که درخواست منابع را دارد Client گفته می‌ شود.

 

  • Server : به سیستمی ‌که منابع را در اختیار Client قرار می‌ دهد Server گفته می‌ شود.

 

  • Media : منابع از طریق Media از Server به Client منتقل می‌ شوند‌. رسانه‌ ی انتقال یا همان Media می‌ تواند کابل مسی ، فیبرنوری یا بی سیم ( wireless ) باشد.

 

  • کارت شبکه : برای هرگونه اتصال در شبکه ، تمامی ‌سیستم‌ ها باید شامل کارت شبکه باشند.

 

دلایل استفاده از شبکه

 

 

 

دلایل استفاده از شبکه

Global network the Internet. 3D image. Illustrations.

 

 

 

 

  • اشتراک گذاری منابع فیزیکی و منطقی : راه اندازی شبکه این امکان را فراهم می‌ کند تا سیستم‌ ها یک پرینتر یا داده خاص را به طور مشترک استفاده کنند.

 

  • کاهش زمان و هزینه‌ ها : با به اشتراک گذاری منابع و یا استفاده از خطوط ارتباطی به چند منظور اتلاف وقت و هزینه‌ ی کمتری خواهیم داشت‌.

 

  • قابلیت اطمینان بالا : شبکه این امکان را برای شما فراهم می‌ کند تا دسترسی‌ های client‌ ها را محدود و امنیت بالا تری را تجربه کنید.

 

  • کاهش محدودیت‌ های حاصل از بعد جغرافیایی : امروزه امکان ارسال و دریافت داده‌ ها در بستر شبکه بدون در نظر گرفتن بعد مسافت امکان‌ پذیر است.

 

انواع شبکه

 

شبکه‌ ها از لحاظ منطقی به سه دسته زیر تقسیم می‌ شوند.

 

  • نظیر به نظیر ( Peer to Peer ) : این شبکه‌ ها معمولا از ده کامپیوتر یا کمتر تشکیل شده اند. هر کامپیوتر هر دو نقش  Client و Server را ایفا کرده و امکان ارسال و دریافت اطلاعات را دارد.

 

 

نظیر به نظیر ( Peer to Peer )

 

 

 

  • مبتنی بر سرویس دهنده ( Server Based ) : در این نوع شبکه یک کامپیوتر ( Server ) حاوی تمام فایل‌ های شبکه خواهد بود و سایر سیستم‌ ها ( Client ) با دسترسی محدود می‌ توانند فایل‌ ها را به سیستم خود منتقل کنند.

 

 

 

مبتنی بر سرویس دهنده ( Server Based )

 

 

 

  • مبتنی بر سرویس دهنده / سرویس گیرنده ( Client / Server Based ) : در این نوع شبکه‌ ها یک یا چند سیستم نقش Server را خواهند داشت و بقیه سیستم‌ ها Client هستند‌. نام دیگر این شبکه‌ ها Domain می‌ باشد‌. هر کامپیوتر در Domain دارای اسم و آدرس تحت Domain می‌ باشد‌. این نوع شبکه‌ ها نیازمند مدیریت Server و منابع به واسطه Active Directory می‌ باشد.

 

 

 

مبتنی بر سرویس دهنده / سرویس گیرنده ( Client / Server Based )

 

 

 

انواع شبکه از لحاظ گستردگی

 

 ♦  شبکه‌ های شخصی PAN یا ( Personal Area Network )

 

کوچک ترین نوع شبکه که امکان ارسال اطلاعات بین یک لپ تاپ ، موبایل ، تبلت و پرینتر را فراهم می‌ آورد PAN نام دارد.

 

 

 

شبکه‌ های شخصی PAN

 

 

 

 ♦  شبکه‌های محلی LAN یا ( Local Area Network )

 

پیاده سازی شبکه نوع LAN امکان اتصال چند سیستم در فاصله کوتاه به یکدیگر را فراهم می‌ کند.

 

 

 

شبکه‌های محلی LAN

 

 

 

 ♦  شبکه‌ های محلی بی‌ سیم WLAN یا ( Wireless Local Area Network )

 

در این نوع شبکه دو یا چند کامپیوتر به صورت بی سیم به هم متصل می‌شوند.

 

 

 

شبکه‌ های محلی بی‌سیم WLAN

 

 

 

 ♦  شبکه‌ های شهری MAN یا ( Metropolitan Area Network )

 

یک شبکه‌ ی کامپیوتری در محدوده‌ ی یک شهر با اتصالات بی‌ سیم و فیبرنوری را MAN می‌ نامند.

 

 

 

شبکه‌ های شهری MAN

 

 

 

 ♦  شبکه‌ های گسترده WAN یا ( Wide Area Network )

 

به شبکه‌ های در محدوده‌ ی جغرافیای وسیع WAN می‌ گویند‌. شبکه‌ ی جهانی اینترنت که امکان ارسال داده‌ ها را در سراسر جهان فراهم می‌ آورد ، اصلی‌ ترین نمونه‌ ی شبکه WAN می‌ باشد.

 

 

 

شبکه‌ های گسترده WAN

 

 

 

توپولوژی شبکه

 

کلمه ” توپولوژی ” از کلمه یونانی Topos گرفته شده است که به معنای ” مکان ” می باشد. در شبکه کامپیوتری توپولوژی ، طرح فیزیکی کامپیوتر ها ، کابل ها ، سوئیچ ها ، روتر ها و همچنین به معماری شبکه نیز اشاره دارد. هنگامی که یک شبکه طراحی می شود انتخاب توپولوژی بر اساس اندازه ، معماری ، هزینه و مدیریت شبکه تعیین می شود.

توپولوژی های اصلی شبکه شامل موارد زیر می باشند.

 

  • توپولوژی اتوبوس

 

  • توپولوژی حلقه

 

  • توپولوژی ستاره

 

  • توپولوژی مش

 

  • توپولوژی درختی

 

  • توپولوژی ترکیبی

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041