رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

مقایسه شبکه نوری اکتیو و پسیو فیبر نوری

مقایسه شبکه نوری اکتیو و پسیو فیبر نوری

 

تکامل اینترنت در سال های اخیر بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست. اینترنت امروزه باعث سهولت در آپلود و دانلود فایل های ویدئویی ، عکس و … که به راحتی انجام می شود. نیاز به اینترنت سریع و پهنای باند بالا تر یکی از دلایل اصلی استفاده مشترکین از تکنولوژی FTTH به عنوان یک راهکار قابل اتکا می باشد.

 

FTTH به معنی فیبر کشی تا محل مشترکین است که پایه اصلی چنین سیستم هایی انتقال اطلاعات از طریق سیگنال نوری است. توانایی انتقال بالایی از اطلاعات دیجیتالی ، تلفن ، ویدئو و دیتا وجود دارد. این فناوری با هزینه برابر با تکنولوژی قدیمی سیم مسی ، بهره وری بسیار بالاتری دارد.

 

شبکه نوری اکتیو (AON) :

 

شبکه نوری اکتیو یا شبکه نقطه به نقطه ، معمولا برای مدیریت توزیع سیگنال و هدایت سیگنال ها به سوی مشتریان خاص از تجهیزات شبکه با توان الکتریکی استفاده می کند. مانند روتر یا تجمیع کننده سوئیچ ها یا سوئیچ اگرگیتور (Switch Aggregator) . این سوئیچ به روش های مختلف باز و بسته می شود تا سیگنال های ورودی و خروجی را به مکان مورد نظر هدایت کند.

 

شبکه پسیو (PON) :

 

PON متفاوت از AON می باشد و دارای تجهیزات سوئیچینگ با توان الکتریکی نیست ، در عوض از اسپلیتر های فیبر نوری برای هدایت سیگنال های ترافیک در طول موج های مشخص استفاده می کند.اسپلیتر های نوری در زمان اجرای شبکه به جمع آوری سیگنال های نوری می پردازند. تجهیزات شبکه تنها در منبع سیگنال و محل دریافت سیگنال مورد نیاز است. معمولا شبکه نوری پسیو می تواند سیگنال ها را به 16 ، 32 و 64 مشتری توزیع کند.

 

تفاوت شبکه اکتیو و پسیو فیبر نوری

 

تفاوت شبکه اکتیو و پسیو فیبر نوری :

 

برای انتقال داده ها از طریق ارتباط فیبر نوری ، به راهی نیاز است تا به گونه ای هدایت شود که اطلاعات صحیح به مقصد تعیین شده برسند. AON و PON راهی برای تفکیک داده ها ارائه می کند و آن را در مسیر مشخص شده برای رسیدن به محل مناسب قرار می دهد. در نتیجه ، شبکه های اکتیو و پسیو به صورت گسترده در سامانه های FTTH مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به بررسی معایب و مزایای هر کدام از این ها می پردازیم.

 

توزیع سیگنال :

 

در شبکه های AON ، ثبت نام کنندگان دارای یک رشته فیبر نوری اختصاصی هستند. یعنی هر ثبت نام کننده از پهنای باند مشخصی بهره مند می شود که این پهنای باند مختص خودش بوده و با دیگران به اشتراک گذاشته نمی شود. در عین حال ، کاربران از رشته های فیبر نوری برای بخشی از شبکه استفاده می کنند. برای مثال اگر در شبکه PON مشکلی به وجود آید ، پیدا کردن منبع مشکل به وجو آمده کار دشواری می باشد. ولی چنین مشکلی در AON وجود ندارد.

 

تجهیزات :

 

تجهیزات استفاده شده برای شبکه نوری اکتیو و پسیو فیبر نوری یکی دیگر از تفاوت های آن ها می باشدو AON سیگنال های نوری را عمدتا از طریق تجهیزاتی با توان الکتریکی هدایت می کند در حالی که PON از هیچ وسیله برقی برای هدایت سیگنال ها استفاده نمی کند به جز در دو سر انتهایی این سامانه.

 

بها :

 

در شبکه های نوری اکتیو و پسیو فیبر نوری ، نگهداری و تجهیزات تأمین نیرو ، منبع اصلی بها هستند. همچنین PON از مؤلفه های پسیو استفاده می کند که نگهداری کمتری می خواهد و نیازی به برق ندارد. به همین خاطر ساخت PON ارزان تر از AON می باشد.

 

 

تفاوت شبکه اکتیو و پسیو فیبر نوری

 

 

پوشش فاصله ها :

 

شبکه های AON می توانند طیفی در حدود 10 کیلومتر را پوشش دهند ولی شبکه های PON معمولأ به کابل کشی فیبر نوری تا 20 کیلومتر محدود است. در نتیجه ثبت نام کنندگان باید از لحاظ جغرافیایی به منبع مرکزی داده ها نزدیک تر باشند.

 

جدا از آن چه در بالا گفته شد ، تفاوت های دیگری نیز بین این دو شبکه نوری اکتیو و پسیو وجود دارد. برای مثال ، شبکه AON در حال حاضر استاندارد صنعتی می باشد. اضافه کردن شبکه های جدید به شبکه ، کار ساده ای است. همچنین AON یک شبکه با توان الکتریکی می باشد که در مقایسه با شبکه PON دلیل نوسانات برقی ، از اتکاپذیری کمتری برخوردار می باشد.

 

نتیجه گیری :

 

خلاصه این که ، در مورد تفاوت شبکه نوری اکتیو و پسیو باید گفت که AON و PON مزایا و معایبی دارند ولی هر دو راه حل های عملی برای ارتباطات شبکه FTTH در اختیار دارند.

 

مجموعه مهندسی رساتلکام انواع تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو مورد نیاز شما را تأمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه اکتیو و پسیو فیبر نوری می توانید با مجموعه رساتلکام در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041