تنظیمات Voice Record در ایزابل
در سیستم های تلفنی تنها راه تعامل مخاطب از طریق صدا می باشد برای اینکه خطایی را نشان دهیم و یا کاری را به مخاطب محول کنیم از صدا ها استفاده می کنیم ، به صورت پیش فرض صدا های زیادی در ایزابل وجود دارد که شامل خطا ها و پیام های ثابت و اعداد می باشد ، البته این صدا ها به صورت انگلیسی ضبط شده اند.
مرکز تلفن ایزابل چیست؟
ایزابل نوعی مرکز تلفن غیر تجاری است که به عنوان یک پلتفرم رایگان در دسترس شما کاربران عزیز قرار می گیرد. هسته اصلی این تلفن را ASTERISK تشکیل داده است و به عنوان یک محیط گرافیکی متن باز است و کاربران می توانند مطابق با نیاز خود در آن تغییراتی را ایجاد کنند.
مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل
مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل /var/spool/asterisk/monitor می باشد که به ازای هر سال نیز یک فولدر با نام آن سال ایجاد می شود. در فولدر سال ، ۱۲ فولدر برای هر ماه و در فولدر هر ماه ، به تعداد روز های ماه فولدر ایجاد می شود و فایل های صوتی به صورت Wave در آن ها ذخیره می شوند.
فرمت های قابل پشتیبانی توسط ایزابل
ایزابل از فرمت های زیادی از صدا پشتیبانی می کند ولی فرمتی که استاندارد ترین حالت می باشد و توسط اکثر سیستم ها قابل پخش است فرمت Wav می باشد البته با کدینگ PCM شانزده بیتی و نرخ ۸۰۰۰Hz .
توجه داشته باشید هر چند ایزابل از کدینگ های ۳۲ بیتی و نرخ ۱۹۲khz پشتیبانی می کند و در سیستم های تلفنی این مقدار کیفیت صدا قابل انتقال نیست و فقط باره پردازنده را بیشتر می کند.
چگونه یک صدای جدید به ایزابل اضافه کنیم؟
به دو روش زیر می توان به ایزابل صدا اضافه کرد.
آپلود فایل ضبط شده
در این روش کافی است از تنظیمات PBX به زیر منوی System Recording وارد شویم.
فایل مورد نظر خود را ابتدا به فرمت قابل پذیرش ایزابل تبدیل می کنیم سپس از طریق پنل وب فایل خود را آپلود می کنیم در هنگام آپلود به هیچ وجه صفحه را بارگذاری مجدد نکنید.
بعد از اتمام بار گذاری نام فایل در قسمت Name this Recording به نمایش در می آید می توانید آن را ویرایش کنید و یا همانطور رها کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.
ضبط صدا از طریق گوشی تلفن
در صورتی که خودتان قصد ضبط کردن صدا داشته باشید لازم نیست آن را توسط دستگاه دیگر ضبط کنید سپس آن را به فرمت مورد قبول ایزابل تبدیل کنید و در آخر بار گذاری کنید. ایزابل همه این کار ها را برای شما انجام خواهد داد.
کافی است در صفحه System Recording در جعبه متنی که در شکل زیر نمایش داده شده است شماره داخلی ای را که می خواهید صدا توسط آن ضبط شود را وارد کنید.
و روی دکمه Go کلیک کنید. خواهید دید که هیچ اتفاقی نمی افتد ولی کافی است تلفنی که داخلی آن را وارد کرده اید برداشته و کد *۷۷ را شماره گیری کنید و بعد از شنیدن صدای بوق اقدام به ضبط کنید و در پایان ضبط کلید # را فشار دهید. مراحل کار توسط راهنمای صوتی به گوینده اعلام خواهد شد.
بعد از آن کافی است یک نام برای صدای ضبط شده در فیلد Name this Recording انتخاب کنید و روی دکمه save کلیک کنید.
فایل های ضبط شده و یا بارگذاری شده در ایزابل در منوی سمت راست قابل مشاهده هستند.
گوش دادن به پیغام های ضبط شده در ایزابل
در صورتی که تمایل دارید با کمک تلفن همراه خود به صندوق صوتی متصل شوید. تنها کافی است کد ( *۹۷ ) را وارد کنید که بلافاصله بعد از شماره گیری از شما کلمه عبور می خواهد. با وارد کردن رمز عبور می توانید به پیام ها گوش دهید.
حال اگر بخواهید از طریق تلفن دیگری به صندوق صوتی خود متصل شوید کد ( *۹۸ ) را شماره گیری نمایید. در این حالت ابتدا شماره داخلی و سپس کلمه عبور از شما را باید وارد کنید تا برای شما صدا های ضبط شده را به شما نشان دهد. در صورتی که به یک داخلی صندوق صوتی فعال متصل نباشد عملکرد دو کد ( *۹۷ و *۹۸ ) یکسان خواهد بود.
شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.
جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.