رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت پروتکل FTP و TFTP چیست؟

 

 

تفاوت پروتکل FTP و TFTP چیست؟

 

 

مقاله زیر مروری بر پروتکل FTP و TFTP می باشد. File Transfer Protocol یا (FTP) یک پروتکل شبکه است که فایل ها را از طریق شبکه TCP / IP – پروتکل کنترل انتقال و اینترنت – مبادله می کند. Trivial File Transfer Protocol یا (TFTP) یک پروتکل شبکه است که برای انتقال اسناد استفاده می شود. پروتکل FTP و TFTP پروتکل لایه کاربردی هستند.

 

هر دو برای انتقال پرونده بین سرور به مشتری یا مشتری به سرور استفاده می شوند. در مقایسه با TFTP ، FTP پیچیده تر است. چندین مقایسه بین FTP و TFTP وجود دارد ، اما تفاوت اصلی بین FTP و TFTP در این است که FTP دو اتصال را تنظیم می کند که پورت TCP 20 برای اتصال داده و پورت ۲۱ برای اتصال کنترل می باشد. برای انتقال پرونده بین مشتری و سرور پرونده ها توسط TFTP در پورت UDP 69 تنها با یک لینک واحد بین مشتری و سرور منتقل می شوند.

 

پروتکل FTP

 

 

پروتکل FTP

 

 

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol ، پروتکل مشتری و سرور است که برای انتقال یا تبادل اسناد با یک کامپیوتر میزبان مورد استفاده قرار می گیرد. FTP ناشناس به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به شناسایی کاربر یا رمز عبور ، به پرونده ها ، برنامه ها و سایر داده های اینترنت دسترسی پیدا کنند. خط فرمان DOS با دستورات استاندارد و نحو توسط اولین برنامه های مشتری FTP استفاده شد. از آن زمان ، سیستم عامل ها بسیاری از مشتریان رابط کاربری گرافیکی (GUI) ایجاد کرده اند که بارگذاری و بارگیری اسناد را برای کاربر آسان تر می کند. FTP بر اساس RFC 959 ، با اقدامات ایمنی از دیگر RFC ها انجام می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیستر و دقیق تر در مورد پروتکل FTP ، مقاله “ پروتکل FTP چیست؟ ” را مطالعه فرمایید.

 

پروتکل TFTP

 

 

پروتکل TFTP

 

 

TFTP مخفف عبارت Trivial File Transfer Protocol ، یک پروتکل نمونه است که به طور معمول برای انتقال پرونده استفاده می شود. برای انتقال اطلاعات از یک انتها به انتهای دیگر ، TFTP از پروتکل داده کاربر (UDP) استفاده می کند. TFTP در طراحی بسیار ساده است و در مقایسه با پروتکل انتقال فایل (FTP) از ویژگی های محدودی برخوردار است.

 

هنگام انتقال پرونده ها ، TFTP تأیید اعتبار و ایمنی را ارائه نمی دهد. به عنوان یک نتیجه ، فایل های بوت یا پرونده های پیکربندی معمولاً بین رایانه ها در یک تنظیم لوکال منتقل می شوند. TFTP برای بوت شدن رایانه ها و دستگاه هایی که درایو دیسک سخت یا دستگاه های ذخیره سازی ندارند ، بسیار مفید است زیرا با استفاده از حجم کم حافظه می توان به آسانی پیاده سازی کرد. TFTP عمدتاً برای بوت شدن سیستم هایی که تنظیمات را در یک سرور TFTP از راه دور ذخیره می کنند ، استفاده می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیستر و دقیق تر در مورد پروتکل TFTP ، مقاله ” پروتکل TFTP چیست؟ ” را مطالعه فرمایید.

 

تفاوت پروتکل FTP و TFTP چیست؟

 

  • پروتکل FTP مخفف File Transfer Protocol و پروتکل TFTP مخفف  Trivial File Transfer Protocol که برای تبادل پرونده ها از طریق شبکه TCP / IP ( پروتکل کنترل انتقال و پروتکل اینترنت ) استفاده می شود. در حالی که پروتکل TFTP برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه استفاده می شود. در ابتدا ، TFTP همچنین برای بوت شدن رایانه یا روتر مورد استفاده قرار می گرفت. برای به اشتراک گذاشتن مقدار کمی از داده ها مفید است.

 

  • FTP نیاز به احراز هویت دارد که توسط کاربر پیاده سازی شده است. از این رو امنیت را فراهم می کند در حالی که TFTP با پروتکل باز است ، هیچ روش احراز هویت و رمزگذاری وجود ندارد ، از این رو امنیت را فراهم نمی کند. بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از TFTP ، فایل ها را به جای اینترنت از طریق سرور از راه دور منتقل کنید.

 

  • FTP یک سرویس ارتباط محور است زیرا از پورت های TCP برای انتقال پرونده ایمن استفاده می کند. از طرف دیگر ، TFTP از پورت UDP استفاده می کند که یک درگاه باز است از این رو یک سرویس بی سیم است.

 

  • FTP نسبت به TFTP به حافظه بیشتری احتیاج دارد. TFTP می تواند در یک ایستگاه کاری بدون دیسک نیز جای بگیرد. TFTP فقط می تواند پرونده ها را به اندازه ترابایت منتقل کند.

 

  • FTP دستورات بسیاری از قبیل دریافت ، قرار دادن ، ls ، Dir ، LCD ، Mkdir ، Rmdir ، حذف ، کمک ، بستن ، سی دی و غیره را دارد که می تواند فهرست ها را اجرا و لیست کند. در TFTP ، فقط ۵ پیام مانند Reading Request یا (RRQ) ، نوشتن درخواست (WRQ) ، داده (DATA) ، تأیید اعتبار (ACK) و خطا (ERROR) وجود دارد.

 

  • FTP پیچیده تر از TFTP است.

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041